tisdag 1 mars 2011

Jag sörjer

Livet är fullt av överraskningar. Allt för ofta obehagliga sådana. Man vaknar upp en morgon och tror att det är en vanlig dag - men icke. En av de senaste obehagliga överraskningar jag har fått är den om mjölkpaketen. Ja, du läste rätt, mjölkpaketen. Det kan tyckas vara en petitess, men det är det inte. Inte alls! Arlas 1-liters mjölkpaket har bytt utseende från sin vanliga tetra-form till en annan. Den nya är en avlång modell med skruvkork. Först trodde jag det var ett skämt när en släkting till mig sa att det inte såldes vanliga mjölkpaket längre, men när jag själv stod i affärn och skulle handla och upptäckte att det faktiskt var sant, ja då var det som om hela världen rasade under mig.

Något som i hela mitt liv har funnits där finns inte längre. Något som jag har sett nästan varje dag. Jag har stått där vid kylen på morgonen och svurit över att jag inte fått upp mjölkpaketet. Nu är det slut på det, inga fler avdragna mjölkpaketsflärpar. Inga. Någonsin. Det är som om ingenting någonsin kommer bli sig likt igen. Det är en stor händelse i mitt liv. Det representerar en ny tid som börjar nu - tiden efter de fyrkantiga mjölkpaketen.

Men jag kommer för alltid att bära med mig dem - i mitt hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar